فرهنگ پرواز

فرهنگ همانی که آقا هم فدایی آن است

فرهنگ پرواز

فرهنگ همانی که آقا هم فدایی آن است

فرهنگ پرواز

بسم الله
هر چیزی یک فرهنگی دارد
پرواز هم فرهنگ خود را دارد...
...........................................
استفاده از عناوین و مطالب فقط با ذکر نام فرهنگ پرواز
مجاز است! اخلاق در امانت داری....
در غیر این صورت شرعا و قانونا حرام است.
...........................................
فرهنگ پرواز چه با همین عنوان و
چه با عنوان های
نزدیک به فرهنگ پرواز . ارتباطی ندارد
...........................................
برای مشاهده بهتر فرهنگ پرواز از مرور گر
Mozilla Firefox استفاده کنید.

بایگانی

آخرین مطالب

نویسندگان

پیوندهای روزانه


شاید این چیزی هایی اینجا می نویسم درد باشد و شاید هم دردی که بسیاری از شماها تا بحال آن را تجربه کرده باشید!

قصد درد و دل کردن نیست اما باید گفت تا قبح برخی چیز ها ریخته شود و حداق سوزنکی زده باشیم به همه ی کسانی خود را مذهبی میدانند و یا حداقل جامعه ی ما آن ها را مذهبی می دانند....

کار امروز به جایی رسیده است که برخی از افراد چه پسران و چه دختران از اسم ورسم مذهبی بودن و شمایل!!! مذهبی بودن دارن آب میخورند و اگر به آنها بگویی شما؟ خودتان را مثل تکه پارچه بر فراز یک میل فلزی بلند به مانند پرچم اعلم می کنند تا عبرتی شوید برای دیگر افرادی که بخواهند نزدیک آنها شوند.

رسم و روسوماتی را این مذهبی نام ها!!! باب کرده اند که غیر مذهبی ها هم که در هیچ کدام از کارهایشان که رنگ مذهب که هیچ ! رنگ انسانیت دیده نمیشود،به طبع این مذهبی نماها که الی ماشاالله زیاد هم هستند، عمل میکنند!

همه و همه دم از مذهب و ساده زیستی میزنند ،اما اگر دختر و پسری،در دریایی عمیق گناه! فرو که هیچ،برای همیشه غرق هم شوند،اینان ککشان نمی گزد!

آری! درست حدس زده اید،این بیماری رسم مداری که بر پایه یکسری سبک زندگی غربی بنا شده و پوسته ایی مذهبی هرچند کم رنگ دارد،شده است سبک زندگی بسیاری از اینان!

کار به جایی رسیده است که برخی پسران که برای پیدا کردن همسر مناسب هستند به مشکل می خورند و دختران میهن!!! هر روز حساب افزایش عمر و گذشت جوانی خود را بکنند...

طرف چند ساعت پای منبر این عالم و فلان عالم می نشیند اما وقتی خواستگاری جوان مذهبی به در خانه اش میاید، اول نیم نگاهی به جیب های طرف می اندازند و خیال می کند که اگر پسرک پولش کم باشد!!!! احتمالا دخترش از گرسنگی به مانند فقیران آفریقایی جان را به جان آفرین،دو دستی تقدیم کند!

ازآن طرف خانواده هایی که دنبال دختر هستند،فکر می کنند آمده اند دنبال پک!!! لوازم خانگی تا دختر!فکر می کنند اگر اجاقش فلان نباشد و فرش آن طورکی نداشته باشد! نازپسرشان دچار عارضه دیسک کمر شود!!!!داستان مهریه بماند!

برخی دخترکان مذهبی هستند که به مانند فلان دختر آرایش کرده و بی حجاب! از چادر و حجاب خود دکانی برای مثبت انگاری و جذب پسران استفاده می کنند! اما قصه ی غم انگیز داستان آنجاست که وقتی پسری به هزار فکر و ترس!!! برای خواستگاری همان دختر دکان دار!!! میرود، با سوپر توقعات !!!! آن دختر مواجه میشود!

متاسفانه آمار مجردان بسیار بالا رفته و برخی از مسئولین فکر می کنند که اگر هرجه بیشتر بر طبل مخالفت با تفکیک درست جنسیتی دانشگاه ها بزنند! فکر می کنند آمار ازدواج خود به خود بالا میرود ! در واقع دارند سری در زیر برف می کنند که هم خودشان و هم دیگر همفکرانشان بهتر می دانند با اختلاط دانشگاه ها و این طور سبک زندگی پرتوقع خانواده های امروزی فقط دارند آمارهای غیر رسمی روابط گناه آمیز جوانانی را بالا می برند که افسردگی بر برخی از آن ها غالب گشته!

کار دیگر جوانان جه مذهبی و چه غیر مذهبی به جایی رسیده است که فکر می کنند اگر گناه کنند در خلوت ولی تن به ازدواج ندهند ،عزتشان کمتر خدشه دار میشود و این یعنی فاجعه !

ماشاالله! خیلی از ماها ادای مذهبی ها را در میاوریم ولی آن وقتی که نوبت خودمان میرسد!دوست داریم هر آنچه که والدینمان نتوانستند برایمان تهیه کنند از همسرمان طلب کنیم ! نتیجه اش چه میشود ؟

از یک طرف تلوزیون مان،کارشناس مسائل ازدواج میاورد! و تا فلان ساعت خروس خوان از سیره ائمه (ع) و قرآن در باب خانواده داری صحبت می کند اما ازآن طرف برای بالا بردن بودجه تلوزیون تبلیغاتی را پخش می کنند که فرهنگ مصرف گرایی را بیشتر توسعه میدهد....

وقتی فرهنگ مصرفگرایی رواج پیدا کرد،روح قناعت می میرد! آن وقت وقتی یکی از طرفین ازدواج! احتمالا پسر! حرف از قناعت به دختر مورد علاقه بزند!!!! دخترک بیچاره از یک طرف نگران حرف دیگران است! و از طرفی نگران ارضا نشدن عقده های مادی دوران تولد تا به حالایش میشود!

مشکل اصلی که در ازدواج داریم با این فیلم های لوس و ایضا سخنرانی های مهیج در دانشگاه ها برای جوانان حل نمی شود،مشکل اصلی ما، نداشتن روح شجاعت در پسران و روح ایثارگری در دختران است !

هرچند کفه ترازو بیشتر به سمت دختران و خانواده دختران است! چراکه بسیاری از مشکلات مادی و فرهنگی ازدواج به آنان برمی گردد....

چرا پدر دختری که خودش اول زندگی با کم ترین چیز ها ساخته و زندگی اش را شروع کرده! از پسرک خواستگار!!!! حداکثرها را در تامین مادی زندگی طلب می کند ؟

کدام پدر و مادری می توانند ادعا کنند که دخترشان ، مقامش از حضرت زهرا (س) بالاتر است؟ اگر واقعا ادعای مذهبی بودن دارید،جواب دهید؟

خیلی از خانواده ها و مسئولین! مشکلات ازدواج را در مشکلات مالی کشور میدانند و تقصیر را گردن گرانی ها!!! خود بنده حاضرم قسم بخورم که حتی مشکلات مالی ازدواج ، ریشه ایی فرهنگی در رسم و روسوماتی دارد که نه خدایی دارد و نه پیغمبری! اما از هر دین و آیینی مومنانش!!!! بیشتر است!

مادر پسر در دلش بیشتر از آن که آرزو کند تا پسرش ازدواج کند،بیشتر دوست دارد عروسی زیبا پیدا کند تا با زیبایی عروسش!!! بتواند بیشتر بر دیگر اعضای فامیلش و میان دوستانش فخربفروشد! و یا اگر یک جهزیه توپ هم داشته باشد! می تواند جهالت عصر مدرن خود را بیشتر ارضا نماید!

از آن طرف دختران فکر می کنند که اگر تحصیلات عالیه نداشته باشند نمی توانند به دانش عوض کردن پوشک بچه در اندکی مدتی دست پیدا کنند!!!

دختران فکر می کنند اگر تحصیلات خود را هی بالا ببرند ! شاید در حین بالا بردن شوهری در این دانشگاه های مختلط بدست بیاورند و لی بعد از مدتی که مدرک شان را بالای کوزه گذاشتن! میفهمند بین تاریخ امروزشان با تاریخی که به دنیا امده اند،چه فاصله ایی معنا داری پیدا کرده است... اما هرچه قدر افسوس بخورند فایده ایی ندارد!

برخی دیگر از دخترانی که از دکان داری مذهبی خود خسته شده اند! دلیل مجرد ماندن خود را نه گردن فرهنگ غلط رواج پیدا کرده میاندازند و نه گردن خودشان! وایضا سوپر توقعاتشان!!!! اینان دیواری کوتاه تر از حجابشن را نمیابند! و به امید پیدا کردن شوهری مناسب! یادست به آرایش های غلیز میزنندو یا چادر را درطوفان جهل خود رها می کنند تا شاید چشم چرانی نظری به آن ها بکند....

فشار برای کسی می خواهد ازدواج کند را بالا میبرید! 

زمانی کی خیابانی بود و یک پارکی!!! اما الن به لطف شبکه های اجتماعی ،مذهبی ها هم می توانند با ناحرم ها به بهانه های  بحث های فرهنگی و سیاسی تعامل سازنده برقرار کنند و از آن طرف که ازدواج را سخت می بینند! در زیر همین بحث های داغ دراین شبکه ها و چت روم! دل و قوه ایی به اندازه ی هندوانه رد وبدل کنند... یا به قول فلان حاج آقا! رساله ایی توجیه المسائل را بنگارند که ما داریم ....بماند!

برخی از خانواده ها هم فرک می کنند اگر به پسرکی که سربازی نرفته دختر بدهند! دخترشان تبدیل به ترشی شود! شاید مضحک باشد! اما آن کسی که خواستگاری را بهانه های مسخره و عجیب رد کند، خدا هم خوب کف دستشان قرار می دهند که نفهمند از کجا خورده اند...

یا پسری یا خانواده ی پسری! دختری را بی دلیل عیب میگذارند و دختر نگون بخت باید تا آخر عمرش با خاطر حرف دیگران! عطای ازدواج را به لقایش ببخشد!

خواستم حرف از روابط غیر اخلاقی جدیدی با نام ازدواج سفید بزنم!!! اما می بینم سوراخ این سوزن شاید زیادی بزرگی کند و داد بنفش عده ایی را موجبات کر شدن عده ایی دیگر کند و آن اندک حرفی که میشد در کله اینان کرد هم نتوانیم بزنیم...

وقتی سبک درست زندگی واقعا اسلامی (ببنید چند تا قید گذاشتم!) را کنار بگذاریم،وضعمان بهتر که هیچ! بدتر نیز میشود....


متاسفانه امروزه،خانواده های ما،دچار التقاط فکریفرهنگی شده اند! پوسته ی مذهبی را برداشتن تا وجدانشان بخوابد و گوشت مدرن بودن را میخورند چون شکم نفسانیات شان مهلت نمیدهد....

آری! 

پدران و مادران! دختران و پسران جوان ! با این وضع تفکر بخواهید بمانید،بمانید! اما با نام دین !برای خودتان فروشگاه زنجیره ایی باز نکنید...

همین.....

........................................................................................................................................

این مطلب در سایت های زیر:

عمارنامه

دولت بهار

راهکارنیوز

نظرات  (۴۶)

۰۱ دی ۹۳ ، ۲۲:۲۷ آبجی خانوم
سلام علیکم

"روح شجاعت در پسران و روح ایثارگری در دختران"

احسنت و صد هزار احسنت

حس می کنم فقط جای یک نکته خالی ماند
آن هم نقش خانواده در مشکلات اقتصادی پسران جوان شان است

آشنایی داشتیم که چند سال قبل می گفت : روزی از سر کار آمدم.با دیدن پسرک 8-9 ساله ام که روی یک جعبه خالی بساط البالو خشک آبکرده اش را راه انداخته بود عصبانی شدم و تنبیهش کردم. حالا پسرکم جوانیست که بدون هیچ شغل و کاری لنگ یک میلیون تومان است و متاسفانه ما هم چنین پس اندازی نداریم.کاش ان روز ذوق کار کردن رو در او نابود نمی کردم.
پاسخ:
سلام
ممنون! بلکه حس نوآوری در فرزندان مهم است...
۰۱ دی ۹۳ ، ۲۲:۴۱ وحید قنبری
بسیار عالی
پاسخ:
ممنون!!!
۰۱ دی ۹۳ ، ۲۲:۵۲ علیرضا خدایی
خیلی خوب بود
پاسخ:
ممنون از حسن توجه شما...
سلام
ایام رو خدمت شما تسلیت عرض میکنم.

«ای پدران دخترها! 
دخترها را برای داماد پولدار و اشرافی و شغل دار و نام و نشان دار و اسم و رسم دار نگه ندارید. اگر می بینید یک جوان، مسلمان مؤمنی است، دختر و پسر هردو مسلمان، هردو کفو، وسایل ازدواجشان را فراهم کنید. این قدر سنگ بر سر راه ازدواج نیاندازید. 

ای پدران پسرها! مخصوصا ای مادران پسرها! 
و ای خود پسرهایی که می خواهید داماد بشوید!
در ازدواج معیارهای اسلامی را در نظر بگیرید.


همه اش دنبال زیبایی نروید. 
چه قدر صورت های نازیبایی است که بر روی دل های زیبایی قرار دارد. 
دخترانی که به خاطر نازیبایی محکومند در خانه ها بمانند چه گناهی کرده اند؟

چرا بعضی ها این قدر ظلم می کنند؟
چرا ارزش های اسلامی را نادیده می گیرند؟
چرا مسئله ی سن و شکل این قدر برایشان تکمیل کننده است؟
چرا باید بعضی از دخترهایی که مؤمن هستند، با یک مقدار سنشان که بالا رفته یا چندان از زیبایی بهره ای ندارند، از نعمت ازدواج و تشکیل خانواده و تربیت فرزند محروم بمانند. خوشا به حال آن فرزندی که در دامن چنین زنان پاکی پرورش پیدا کند.
خوشا به حال آن مردی که چنین زن مقدس و پاکی در خانه داشته باشد. 
این معیارهای طاقوتی را دور بریزید.»
نکته های ناب (گزیده بیانات رهبر فرزانه ی انقلاب در جمع دانشجویان و دانشگاهیان)
جلد 5 صفحه 89


نمیدنم قبلا این لینک رو خدمت شما معرفی کرده بودم یا نه
چادری روی آرایش, آرایشی روی چادر

التماس دعا
پاسخ:
سلام
همچنین، ممنون،معرفی کرده بودید...
یاعلی ع
سلام.      تقریبا موافق ام ! اما خیلی زوم کردین روی خانوم ها نه آقایون!اصلا نفرمودین چرا اقایون برای شان کاذب مادی سمت خونواده های یکم شهره میان ! من به عنوان یک دختر از خواستگارانم که بخاطر موقعیت خانوادگیم جلو میان متنفرم یا به عبارتی وقتی میبینم هدف اقای خواستگار خواهان عرض اندام به وسیله موقعیت خانوادگیم هستن حتی اجازه ورود به منزلمان را ندادم و نمی دم  ! چرا نمی فرمایین اقایون مثلا مذهبی شاخص های مادی گرایانه شان چرا سر به فلک میزند نه دختران سرزمینمان!؟ من بوده خواستگار داشتم شرایط مالی عالی از منزل و ماشین گرفته تا شغل مناسب ولی فقط بخاطر عدم هماهنگی با اعتقاداتم رد کردم چون مهم ترین وجه برای ما مذهبی ها اعتقادات هست نه مادیات البته بگم مادیات هم در حد حداقل ضروریات هم لازم هست اما در این دوره زمونه همچین ببخشین پسر نرمال هم وجود ندارد و این مواردی که ذکر فرمودین مذهبی نما هستن نه مذهبی !! و ما پسران مذهبی هم کم میبینیم ولی مذهبی نما ماشالا تا دلتون بخواد فقط شعار وا اسلاما سر میزنن در عمل ....
پاسخ:
سلام
ممنون!
من روی خانم ها زوم نکردم! بلکه اگر بخواهیم مشکلات را بررسی کنیم،میبینیم ناحیه طرف بانوان،سنگینی خاصی دارد!
بله برهی پسران هم هستند بخاطر موقیعت خانواده دختر و... میان جلو، ولی ملاک اکثریت برخی ها زیبایی مفرط!!!! در دختران میگردند!
ضمنا،رهبری،8 نگاه غلط به ازدواج را بیان کردند که اگر مطالعه کنید،به بسیاری مسایل میرسید....

۰۲ دی ۹۳ ، ۱۰:۰۳ elaheh solimani
سلام خسته نباشید ممنونم از حضورتون ضمنا متن بالا بسیار زیبا بود دست گلتون درد نکنه موفق باشید.
پاسخ:
سلام
ممنون از حضورتون.
۰۲ دی ۹۳ ، ۱۱:۲۰ سید محمد حسینی یزدی
سلام.
بسیار عالی و زیبا
انتقاد ها وارد بود. درد ما همین است.
«لمَ تقولون ما لا تفعلون»

پاسخ:
سلام
بله:((
سلام

شهادت حضرتش بر شما تسلیت....

***
عیون أخبار الرضا علیه السلام ـ به نقل از حسن بن جَهْم ـ :

 از امام رضا علیه السلام پرسیدم : فدایت گردم ! خوش دارم بدانم که نزدت چه جایگاهى دارم . 
حضرت فرمود : «نگاه کن که من چه جایگاهى نزدت دارم [که جایگاه تو در نزد من نیز مانند آن است]» .

عیون أخبار الرضا علیه السلام : 2 / 50 / 192و...
پاسخ:
سلام
التماس دعا
سلام
خانم ها برای تعویض پوشک بچه هاشون به تحصیلات عالیه احتیاج ندارن.
این یکی از ساده ترین کارهایی است که یه پرستار بچه می تونه انجام بده _که لازمه در حاشیه بگم شکر خدا اکثر آقایون از انجام همین آسون ترین عاجزند! _ خانم ها برای مدیریت بیت شون به مهارت هایی احتیاج دارن که متاسفانه نظام آمورشی رسمی ما خودش هم بلد نیست که بخواد یاد بده.
در ضمن اگه دنبال حل کردن معضل ازدواج در قشر مذهبی هستید به گمانم باید معیارهای انتخاب آقایون مذهبی رو آسیب شناسی کنید. ذائقه بصریشون رو کف خیابون با صورت های بزک کرده تنظیم می کنن و بعد تو چهره بی آرایش دختران مذهبی دنبال همون حس می گردن.
پاسخ:
سلام
مثالم از پوشک!!!! منطور هدف از تحصیلات عالیه در خانم ها چیست؟
کار به جایی رسیده که دختران دبیرستانی بیشتر از دانشگاهی ازدواج میکنند! چرا؟ چون سطح توقعات زنان با مدارک بالا بیشتر است...
در مورد آقایان هم تقریبا موافقم....
خوب حق با پدر و مادرها است. معمولا این جامعه است که فقیر را بیکار اشتباه گرفته است. جوانی که دانشجو است و یا بیکار است و توان پرداخت نفقه را ندارد اساسا شرعا حق ازدواج دایم را ندارد. مردی که ازدواج کند و نیتش ندادن نفقه یا مهریه باشد زنا کرده است. اینکه عده ای ازدواج می کنند برای آنکه پدرشان نفقه زنشان را بدهد و یا اصلا می خواهند با زن کارمند ازدواج کنند که زنشان به آنها نفقه بدهد! البته از نظر شرعی درست نیست. 

والا آنچه در میان خانواده های متدین حداقل دیده می شود این است که اگر جوانی دارای شغل حلال باشد و اهل خمس و نظایر آن باشد ولو پولدار باشد او را رد نمی کنند.

مشکل جامعه ما بیکاری است و نداشتن شغل ثابت و رویه درآمدی که نشان دهد مرد قصد پرداخت نفقه را دارد ولو در حداقلش. این شخص حداکثر مجاز است ازدواج موقت بکند.
آخوندهای بیسواد یا فاسدی  هم که با انجام خلاف بین شرعی جوانان دانشجو و بیکار را تشویق به ازدواج می کنند در گناه شریکند.

اگر کسی واقعا از جوان بیکاری خوشش آمده اول باید برای او شغلی دست و پا کند و بعد دخترش را به او بدهد. 

پاسخ:
سلام
بحثم روی بیکار بودن یا نبودن نیست! بحث روی سطح توقعاتیست که انگاری شما نه خودتان و نه نزدیکانتان تا بحال با برخی ها که از مذهب دارند سو استفاده می کنند نیافتاده است!
برخی ها هم دوست دارند مذهبی باشند و هم اخل تجملات!
ممنون
من بین مذهبی ها هیچ خانواده ای سراغ ندارم که جوان شاغل و مال حلال خور و اهل خدا و پیغمبر و خمس دادن را صرفا به بهانه پولدار نبودن رد کنند. 

اگر شما چنین خانواده ای را سراغ دارید بدانید آن خانواده اصلا مذهبی نیستند! حداکثر منافقند. یک جوان مومن هم اساسا  هرگز از چنین خانواده ای زن نمی گیرد. مگر اینکه خودش هم منافق باشد. الخبیثات للخبیثین و الطیبات للطیبین



پاسخ:
بنده خدا! من تا دلتان بخواهد سراغ دارم !!!
متاسفم برای نویسنده ی این متن که می خواد مشکلی را بیان کنه ولی پیداست که خود ریشه ی مشکل را نتونسته بفهمه .حداقل اگر دغده دارین قبلش کمی با چشم بازتر به دور و برتون نگاه کنین.
پاسخ:
سلام
میشود مثلا شما ریشه مشکل را بیان کنید؟
۰۳ دی ۹۳ ، ۱۴:۱۶ امین شیعه مذهب ایرانی زاده انسان باور
سلام
بله چی بگم  ،عدم ازدواج مهم ترین افت ایمان ولی علیرضا جان وقتی برای یک ازدواج ساده از من به عنوان یک پسر توقع دارد خانواده دختر که حداقل یک خانه رهن کنم که مبلغ ان20میلیون تومان یک 15 میلیون تومان هم حداقل وسایل خانه را فراهم کنم 10میلیون تومان هم حداقل هزینه یک عروسی چگگونه ایثار کنم...


راستی یک مطلب دارم و بار دیگرمسلخ نو اندیشی دینی خوشحال می شم سر بزنی
پاسخ:
سلام
حالا رهن خوبه! یک چیزای دیگه هم هست که.....

سلام
چند مورد دختر مذهبی که من دور و بر خودم می شناسم که ازدواجشون به تاخیر افتاده و تحصیلات عالیه هم دارن بنده های خدا خودشون توقع بالایی ندارن ولی خانواده هاشون چرا و اون هم به خاطر ترس ناروا از حرف مردم!!! همین جا لازمه از مردم بخوام یه مقداری کم تر حرف بزنن لطفا یا لااقل حرف خودشون رو بزنن و کار به کار دیگران نداشته باشن محض رضای خدا!
به جناب مسعود هم باید عرض کنم این ها که فرمودید واقعا حکم شرعیه یا استنباط شخصی تون؟
پاسخ:
سلام
بله ....:((
۰۳ دی ۹۳ ، ۲۰:۵۷ مسعود به ترنم
منظورتان کدام چیزها است؟
اگر منظورتان در مورد رد کردن خواستگاراست لطفا از هر مرجعی خواستید همین الان استفتا کنید که رد کردن خواستگار مومن و دارای شغل صرفا به بهانه پولدار نبودن چه حکمی دارد؟

اما اگر منظورتان در مورد نفقه بود ، آری. این هم حکم شرعی است. نفقه دادن بر مرد واجب است تاجایی در صورت عدم پرداخت نفقه زن می تواند خواستار طلاق شود و حاکم شرع ازدواج را باطل می کند. 
اگر کسی خودش می داند که نمی تواند نفقه بدهد و یا مهریه پرداخت کند معنایش این است که نیت انجام عقد شرعی ندارد و معنای ازدواج بدون نیت ازدواج شرعی هم واضح است که چیست. اولین شرط صحت ازدواج نیت دو طرف برای انجام عقد شرعی است.
پس از دخترها می خواهم اولا مهریه خود را با توجه به وسع مرد و در حد معقول تعیین کنند طوری که مرد بتواند بدون عسر و حرج آن را پرداخت کند. ثانیا:
نفقه هم به معنای زندگی آنچنانی نیست. اگر کسی همین قدر درآمد دارد که هر روز نانی تهیه کند و با همسرش نصف کند می تواند ازدواج کند. معنای نفقه دادن ایجاد زندگی مرفه نیست. بلکه صرفا همین تامین حداقل خوراک و پوشاک است. گر چه اگر وسع مرد برسد باید برای خانواده اش اسباب را توسعه و آسایش فراهم کند. 


لینفق ذو سعة من سعته ومن قدر علیه رزقه فلینفق مما آتاه الله لا یکلف الله نفسا إلا ما آتاها سیجعل الله بعد عسر یسرا            سوره طلاق آیه 7
هر کس توانایی دارد به قدر تواناییش نفقه بدهد و هر کس رزقش کم است در حد توانش از آنچه خدا به او روزی داده بدهد. خدا بیش از توان کسی بر او تکلیف نمی کند و بزودی خدا بعد از سختی آسایش قرار خواهد داد. 

اما مساله امروز ما جوانانی هستند که اصلا نفقه ندارند که بدهند! در این مورد خدا می گوید
ولیستعفف الذین لا یجدون نکاحًا حتى یغنیهم الله من فضله.    سوره نور آیه 33

کسانی که امکان ازدواج ندارند عفاف ورزند تا خدا از فضلش آنها را غنی فرماید. 

جوانی هم که الان ازدواج کرده است باید از همین الان بداند که تامین نفقه زنش بر عهده او است و باید به فکر راه درآمد حلال از همین الان باشد. متاسفانه خبلی ها هستند که بیکارند و از دسترنج زن کارمندشان می خورند که این اصلا درست نیست. 

البته دقت کنید یک وقت کسی واقعا نیت دادن نفقه را دارد و ازدواج می کند اما بعدا بیکار می شود. این شخص حکمش فرق دارد و ازدواجش صحیح است. 



پاسخ:
جناب ترنم! با شما هستند! من جواب نمیدهم...
سلامی باز .
در حالت کلی با نظر شما موافق ام  ولی بین مذهبی و مذهبی نما تفاوت هست !
 دلیل ازدواج در دختران دبیرستانی نسبت به دانشگاهی از دید شما این هست خدایی یه دختر بچه دبیرستانی از بعد تفکری چه از ازدواج میدونه و هدفش !!؟ اصلا در سن دبیرستانی بیشتر برای رفع نیاز مخصوصا نیاز عاطفی ازدواج صورت میگیره تا اهداف ازدواج !
 اصلا معیارها با بالا رفتن سن پخته تر میشه البته کاری به ملاک های مادی ندارم و چه شخص تحصیل کرده ای حاضره با شخصی که از لحاظ تفکری با تفاوت زیاد مزوج بشه!؟
از توصیه شمام سپاسگزاریم!
 التماس دعا
یازهرا

پاسخ:
سلام
ممنون! ولی توجه کنید، قدیم تر ها که همین دختران زود ازدواج میکردن،هم تعداد بچه هایشان بالا بود و هم ازدواج ها پایدار تر، چرا که زوجین، از سن کم ، باهم تعامل میکردن و عیب های خود را برطرف و در دین هم تاکید به ازدواج زود بخصوص در دختران هست!
ضمنا، بچه های الان قابل قیاس با گذشته نیستند، الان یک کودک 5 ساله، به دلیل گسترش فناوری های ارتباطی،سطح اطلاعات و درکش از یک آدم 20 ساله شاید بیشتر باشد.
یادتان باشد، پسران دنبال دخترانی هستند که سطح سوادشان از آنان پایین تر باشد.
هر چه دختری سطح مدرکش بالا میرود، طبعا خواستگاران کم تری دارد، چرا بیشتر دختران، توقعاتشان نیز بالا تر میرود....
تعداد فرزند که زیادتر بود بله سن کم دخیل هست ولی از جهت دیگر فرهنگ فرزند زیاد هم باب بود! تعامل و پایداری ازدواج در گذشته شاید یک فاکتورش سن کم بود ولی فاکتور فرعی چون از علل عدم پایداری در زمان فعلی به عدم فرهنگ دینی که روز به روز پررنگ تر میشه و ملاک ها مادی و نوع ارتباط برای ازدواج غیر شرعی شروع میشه و متاسفانه اشنایی های زوجین از طریق دوستی های قبل ازدواج منجر به ازدواج میشه که در زندگی مشترک با شکاکیت و عدم سازگاری مواجه میشه نه صرفا سن !! هرچند با نقش رسانه ها و ترویج مصرف گرایی در عدم تعامل هم موافق ام !! الان سطح اگاهی بیشتر هست ولی درک نه همچنان در حدی باشد که در سن دبیرستان انتظار یک تصمیم گیری معقول داشت البته همیشه یک عده جز اندک جماعت استثنا هستن!  پسران همیشه دوست دارند از یک سری شاخص سرتر باشند هست ولی الان در دنیای علم و فناوری مانند جوامع سنتی نیست چون الان معمولا هم طراز علمی هستن یا عکس هم دیدیم ولی در کل بیشتر هم سطح هستن از بعد تحصیلی تا اقا بیشتر از خانوم باشه ! پس با توجه به جمله اخری شما یعنی اقایون دنبال کمالات در خانوم ها نیستن بلکه دنبال مسائلی دگر اند ! اگه ما و دوستانمان در دهه هفتادی هستیم این طور مسائلی زیاد به چشممان نمی خورد حتی مورد داشتم در بین دوستان بعد از دانشگاه تعداد خواستگارانش بیشتر شده !!!البته بستگی به فرهنگ شهر مذکور هم هست که متاسفانه الان زندگی ها بیشتر فرهنگ قومی و جغرافیایی حاکم هست تا فرهنگ دینی !
پاسخ:
سلام
یک واقعیت این است که دختری درگیر درس و مدرک گرفتن است!!! مگر میتواند چند تا بچه بزرگ کند؟
جدیدترین آمار نشان میدهد یک چهارم متاهلین بدون بچه اند! در حالی که تا چند سال پیش،این رقم شاید یک دهم بود!
ازدواج در ین کن در دختران بخصوص16 تا 20 سالگی بهارین دورانه! البته کلیت دارد ولی عمومیت نه!


نویسنده عزیز

با این راه حل ها که می دهید ضامن هستید در مورد زندگی مردم.
 اصل خواستگاری و ازدواج چیزی متعلق به گذشته است. زمانی که زن و مرد تا قبل از حجله هرگز هم را ندیده بودند. زمانی مسجد و هیات و حتی حمام عمومی! محلی بود که مادرهای مذهبی دنبال عروسهایشان می گشتند!
آن زمان پسران از 15 سالگی دیگر برای خود یک نیروی مولد اقتصادی بود و می توانستند نفقه بدهند. 
اما الان چه؟ مردها نمی توانند همسر انتخاب کنند. چون سیراغ هر دختری که می روند چهره فلان همکلاسی و همکار و حتی هنرپیشه تلویزیون و سینما در ذهنشان هست- لا مذهب ها را نمی گویم ها! این مشکل مذهبی ها است!!- طبعا نمی توانند انتخاب کنند و اگر هم انتخاب کردند دایما فکر می کنند شاید بهتر از این هم پیدا می شد! 
بگذریم که الان باید مردها تا سنین بالا تحصیل کنند تا به فرض بخواهند شغلی به دست آورند! اما می آیند و می بینند نه تنها شغلی در کار نیست که همان فضای اشتغال را هم زنان اشغال کرده اند! این در حالی است که این مرد است که باید نفقه بدهد. اصلا ازدواج بر مردی که نتواند نفقه بدهد حرام است.

پس مذهبی ها خود بخود حذف می شوند مگر آن افرادی که ظاهر مذهبی و باطن هرهری دارند و از اینکه پدرشان نفقه زنشان را بدهد و یا اینکه زن کارمند داشته باشند و از جیب او بخورند احساس شرم نمی کنند!


پس یا باید اسلام را تعمیر کنید و قوانینش را دور بریزید و یا به زندگی دویست سال قبل برگردید. تا ابد نمی شود بر این تناقضها سرپوش گذاشت. جامعه در آستانه انفجار است.
پاسخ:
شما فعلا بروید مبانی دینی تان را درست کنید و بعد یک آمار از مجردان و ویژگی ها آن از قبیل سن و مدرک و ... بگیرید و بعدددو دو تا چهارتا کنید، من هم میشوم ضامن زندگی!
علیک سلام. خب خدا خیرتون بده شما جای خانوم باشین اوج جوانی و زمان درس خوندنتون را به بچه بزرگ کردن ترجیح میدادین!!؟زن که فقط وظیفه اش بچه اوری نیست !اصلا طرف هم اگه خواهان بچه زیاد باشه اوضاع اقتصادی اجازه نمیده ! واقعا جهاد کردن میخواد برای فرزنداوری زیاد در شرایط فعلی !  این سن بیشتر برای قدیم تر ها بود الان چه پسری میره با دختری که ده سال از خودش کوچیکتره ازدواج کنه جز موارد استثنا تا که دختر تو این سن بره ازدواج کنه؟البته از ۲۰به بعد حالا میشه گفت ولی ۱۶سالگی خدایی چی میفهمه؟من دوستم متولد۷۲ان اصلا خواستگار براش میاد کلی خونواده اش میخندن که فعلا بچه ای بعد مثلا تصور کنین ۱۶سالگی بره ازدواج کنه که اوج نوجوانیش صرف بچه بزرگ کردن بشه!!پیشرفت علمی هم کجای قضیه جای داره؟  البته من همچین با صحبت های خانواده دوستم موافق نیستم ولی باعرض پوزش صحبت شما هم از ۱۶سالگی هم همچین موافق نیستم !!در کل ازدواج به تشخیص طرفین و فرهنگ اون شهر بستگی داره که چه زمانی رخ بده ....
پاسخ:
سلام
نگاه کنید!
هدف از تحصیلات بالا در خاتم چیه؟
اگر قرار بود همه با مدارک دانشگاهی خوشبخت بشوند،چرا الان طور دیگه ایست اوضاع؟
خانم ها فقط بروند دنبال مدرک! از اون طرف کار میخواهند،شغل میخواهند!
وقتی خانمی با حقوق پایین صرفا به بهانه های فمینیستی اشتغال پیدا کرد! معادلش،حداقل دو مرد را بیکار میماند!!!
وقتی مردانی بیکار ماندند، نفقه بر مرد واجب است، آنگاه مردان نمی توانند خانواده تشکیل دهند،و آمار دختران مجرد به ویژه با سن بالای 27 سال و تحصیل کرده بالا میرود! (بحث شغل های اختصاصی زنان مثل برخی! علوم پزشکی و خیاطی و ... جداست).
ضمنا من کجا گفتم دختران با پسران با اختلاف سنی 10 سال!!!! ازدواج کنند؟
دختران بین 16 تا 20، و پسران بین 23 تا 26 سال و کمی بالا و پایین با اختلاف سنی سه تا چهار بهتره!
البته برخی آدم متفاوند و بحث ما در اینجا روی توقعات خانواده هاست و نه سن و ..... توجه داشته باشید.
۰۴ دی ۹۳ ، ۲۰:۴۹ آبجی خانوم

با دیدن تعداد نظرات گفتم حتما اینجا یک بحث خوب شکل گرفته است اما متاسفانه مثل سایر مطالب مشابه ، دیدم اینجا هم جسارتا تنها یک جدل  همچنان ادامه دارد...

به قول استادی :

واقعیت این است اگر یک آقای جوان در کنار شناختی که از خود و شرایطش دارد به درک صحیحی از نیاز و هدف  ازدواج برسد و بتواند خانواده اش را نیز با خود همراه کند ، در بدترین حالت ممکن است یک لیست از تمام دختر خانم های فامیل و دوست و آشنا و همسایه و البته گزینه های معرفی شده دیگر تهیه شود و مادر محترم برای صحبت حضوری یا تلفنی اقدام کنند . یقینا این صحبت نه نیاز به دسته گل انچنانی دارد و نه شیرینی فلان قیمتی. ممکن است 10 -20نفر اول لیست در همان تماس یا جلسه اول جواب منفی بدهند . اگر خسته شدید یعنی هنوز به درک صحیحی از نیاز به ازدواج نرسیدید . و اگر ادامه دادید یقینا نیمه مقدر شده در امتحان زندگیتان را خواهید یافت.

پاسخ:
سلام
ممنون،ولی تقریبا بی ربط بود!
متشکرم که ماهیت خودتان را نشان دادید.
فکر می کردم درد دین دارید.
ببخشید.
به کارتان برسید. 
پاسخ:
برادر مغلطه نکن! تهمت هم نزن...
۰۴ دی ۹۳ ، ۲۳:۵۲ علیرضا بختیاری
سلام
موفق و پایدار باشید با عکسهای اربعین 93 بروزم .....
به جناب مسعود
به نظر من داشتن یک دور نمای شغلی معقول و جنم کار برای این که ثابت بشه پسری نیت صادقانه پرداخت نفقه داره کافیه.
ولی مشکل ازدواج قشر مذهبی ما این ها نیست. مشکل اینه که دختر و پسر یا خانواده هاشون وقتی می خوان کاندیدهای ازدواجشون رو ارزیابی کنند و نمره بدن،بارم نمره دهی شون اسلام نیست بلکه شهوات جور واجور خودشونه.
۰۷ دی ۹۳ ، ۰۰:۳۵ فاطمه(یاس)
فوقو العاده و دردمندانه از زخمی که مزمن شده در جامعه سخن گفتید.
راه چاره اما ؟!
هست ؟!
گوشی هست ؟!
دلی هست ؟!
نه ...
پاسخ:
سلام
راه هست،مسافر نیست!
سلام. عالی بود. تشکر. لطف کردید.
پاسخ:
سلام
خواهش
۱۱ دی ۹۳ ، ۱۰:۰۶ خانم مهندس متحول شده
سلام مطالبتون رو خیلی دوست داشتم وقتی میبینم هنوزم هستن پسران سرزمینم که خون غیرت به رگشون هست خیلی خوشحال میشم
حرفاتون خیلی هشداردهنده است بعضی وقت ها ما مذهی ها نیاز به یک تلنگر داریم
ان شاءالله وبلاگتون جایی باشه برای تربیت سربازان امام زمان(ع)
چند سال پیش شبکه فارسی وان اعلام کرده بود کاری میکنیم تا  خانواده تو ایران از بین بره چقدر دشمن آگاهانه ودقیق داره به هدفش میرسه وما دختران وپسران این سرزمین غفلت زده وخوابیم
راجع به ازدواج بنظرم پسرها خیلی رغبت به ازدواج ندارند چون خودشون میگن هرمدلیش رو بخواهیم تو بازار هست چرا خودمون رو بندازیم تو دردسر تشکیل خانواده بعدشم برای اینکه کلاس کار را الا رند یه خواستگاری هم میرن وکلی عیباز دختر دخت میگیرن...
الانم که متاسفانه شعار بعضی از خانم ها این شده که ازدواج کنیم تا آزادانه
...
چندوقت پیش که رفته بودم دفتربسیج یکی ازدخترامون گفت برام خواستگار اومده بهشون گفتم من درگیر کارهای فرهنگی هستم وقت ندارم به خواستگار فکرکنم
چرا دخترهای مذهبی فکر میکنند کمک کردن به امام عصر اینه که کارفرهنگی کنند بنظرتون اگر همین دختر تشکیل خانواده بده وسرباز امام زمان تریت کنه یشترین خدمت ه امام عصر رو نکرده
چرا مادخترها قیمت وارزش خودمون رو فراموش کردیم بخدا اگه دخترها ثواب شیر دادن به بچه یک لیوان آب به همسرشون و... رو میدونستن درگیر کارهای ییرون (که مانع رسیدن به امور خانواده میشه)نمیشدن
قیمت ما خیلی بالاتر از این حرفاست...

پاسخ:
سلام
ممنون!
واقعا نمونه همچین دخترهای که دنبال مثلا کار فرهنگی اند و نه ازدواج را خودم هم در بین پسران هم دیدم!
طرف صبح تا شب دنبال یکسری کارهاس که اگر ازدواج هم کند میتواند ادامه دهد اما بهانه میاورد...
بخدا تربیت نسل و فرزند مهم تر از خیلی از چیزاست...
یاعلی ع
سلام  همه این  مطالبی که  گفتی درسته  و  صدا  سیما  میتونست  تو  ترویج سبک  زندگی درست  و  نشان  دادن  نتیجه چنین  فرهنگهای غلطی  چی میشه  ....تک  تک  ما هم  موثریم  اگر گروهی از مردم  برای اصلاح این  فرهنگها  اقدام میکردن  خوب بود  منتها  یه  فرهنگ  دیگه ای هم بین  خود  جوانان  ما هست  که  روش پول  دراوردن  و کار اقتصادی رو نمیدونن  باور کنید تو همین  جامعه  اگه  یه  جوون  عقلش رو  بهخ  کار بندازه  هزار تا  روش برا  پولدار شدن  هست  که  فقط شجاعت  و  همت  میخواد  اگر پای صحبتای ادمای کار افرین  بشینی میبینی که اکثرااا ابتدا  محل  کارشون  یا  خونشون  بوده  یا  یه  دکه  یا  ولو  بودن  اما  خسته  نشدن  و  ادامه  دادن  و  موفق  شدن  این  تفکر رو  جامعه  ما  نداره  
پاسخ:
سلام
صداوسیما هم مقصر هست ولی نباید تند و سریع دنبال مقصر دیگری باشیم،برخی امور تلوزیون هم نشات گرفته از سبک زندگی خود مردم هست....
ممنون
۱۵ دی ۹۳ ، ۱۶:۴۷ حقایق را بیابید
به نام خدا
سلام
خدا پدر و مادرت را بیامرزه من می خواستم در این رابطه در وبلاگم بنویسم ولی چون چند نفر از دوستان هم بازدید کننده وبلاگم هستند منصرف شدم تا این که شما این صحبت را مطرح کردید.
گفتید بنابر سبک زندگی غربی (این رسم و رسومات زاید) را بنا کردند. والا کجا غرب این طوری هست؟ من تو هیچ جای دنیا و هیچ تمدنی جز بعضی از خانواده های ایرانی این موارد مسخره را ندیدم. یک بار یکی با من حرف می زد می گفت مگه می شه بدون سرویس طلا زن گرفت؟!! حالا این ها که به کنار هر روز این رسم و رسومات بیشتر هم می شود قبلا ماه عسل می رفتن یه مشهدی چیزی نهایتا الان مسابقه سر این هست که اروپا برن یا آمریکا!!! من مورد دیدم زوجین نون ندارن بخورن کل هدایا عروسی و عقدشون را گذاشتن رفتن آنتالیا!!!
 نمی دونم چند نفر این جا نظرات من را می خوانند چند نفرشان پسر های مجرد هستند چند نفر خانم های مجرد ولی  بگذارید این موارد را کنار چه آقا پسرا چه خانم ها. چرا تعارف داریم واقعا الان داریم به کدام سمت می ریم به سمت اون زندگی آرمانی و سراسر خیر ائمه(ع) یا یک زندگی مادی و پوچ و دنیوی؟ کی می خواهیم به راه بیایم؟
پاسخ:
سلام
ممنون،چون خودم مواردی را در زندگی دوستلنم دیدم ناچار شدم در وبم بذارم!
در مورد سبک زندگی غربی، یک چیز همیشه یادت باشد! هیچگاه غرب،اصول خوب زندگیش را به دیگر کشور ها نشر نمیدهد الا موارد منفی!
۱۵ دی ۹۳ ، ۱۶:۵۶ حقایق را بیابید
کاش ترسشان از مردن دخترشان از گرسنگی بود می گفتیم خوب حق دارند طرف داره با دختر خاله دخترعمو دختردایی و هزار نفر دیگر دخترش را مقایسه می کنه به این نتیجه می رسه طرف می گه چرا فلانی شوهر سوناتا داره بچه من شوهر پراید هم نداشته باشه بحث سر این چیزاست.
معلوم ککشان نمی گزد الکی همه از این حرفا می زنند پای عمل میاد همه می گذاردند می روند.
گفتید سن می ره بالا چادر می ره کنار ... دقیقا همین هست یعنی سن می ره بالا فرد مجرد زمینه مساعد برای فساد
 جدا از فساد چقدر مشکلات دیگر به دنبال آن می آید بیماری مشکلات روانی و....
هر چی گفتی درست گفتی دیگه
این یه نکته را هم من اضافه می کنم خیلی ها هستن به همین دلایل می رن دنبال دوست پنهانی ...
مرسی متنت خیلی خوب بود
پاسخ:
شاید باورت نشه! این مشکلات روانی را خودم به عینه در برخی پسران مجرد دیدم!
ولی افسوس....
۱۵ دی ۹۳ ، ۱۷:۰۴ حقایق را بیابید
یکی از نظرات(دل داده) گفته بود(نقل به مضمون) که اکثرش را انداختید گردن خانم ها
من نظرم این هست که اشکال بیشتر در درجه اول خانواده دختر هستن و بعد دختر. دخترا خودشان نیاز به ازدواج دارند و شرایط را هم خوب می فهمند مخصوصا اگر تحصیل کرده باشند و دانشگاهی هم رفته باشند حتما دیده اند که آن در نایاب!!! شوهره!!! ولی این خانواده دختر هستن که ایجاد اشکال می کنند.
مثلا طرف می خواهد درس بخواند (پسر) خانواده می گه نامزدی حداکثر دوسال من نمی دانم اگر دوسال بیشتر شد یعنی اینجا چه می شود! طلاق می گیرند دیدار دختر برای پسر ممنوع می شود دختر را از خانه بیرون می اندازند.
از پسر یا خانواده اش خانه می خواهند آخه من نمی دانم طرف خانه از کجاش بیاره؟؟؟
سی تا مراسم و از این جور مزخرفات گردن پسر می اندازند کلید زبون! پاگشا! شب چله! عید! و....
پاسخ:
این کلید زبون چیه؟:))
۱۵ دی ۹۳ ، ۱۷:۱۴ حقایق را بیابید
من با نظر آقای مسعود به شدت مخالفم یعنی کجای شرع ازدواج را منوط به تامین نفقات دانسته است.شرع گفته بعد از ازدواج تامین نفقات بر عهده مرد هست همین. زن می تونه نفقه را بی خیال شه.
اولا در قرآن سفارش شده بی همسران را ازدواج دهید
و انکحوا ایامی ...
بعد در ادامه گفته
ان یکونوا فقرا
یعنی فقیر هم حق ازدواج دارد و اتفاقا توصیه شده ازدواج کند توصیه شده اون هایی که تمکن مالی دارند به ایشان کمک کنند تا ازدواج کنند نه این که مانع ازدواج ایشان شوند.برای همین در ابتدا آیه گفته و انکحوا...
در کل دارید نظر شخصیتان را می گویید شرع مقدس این نیست به دلایلی که بالا گفتم. بعد ازدواج می تونه واجب بشه و نوع دیگری از ادواج هم داریم.
پاسخ:
ماشاالله! به این دل پر!
بله قبول دارم،اما من به مسعود هم گفتم که بحث ما سر توقعات است و...
۱۵ دی ۹۳ ، ۱۷:۱۹ حقایق را بیابید
نه جدی گفتم بابا غربی ها برای ازدواج خیلی آسون می گیرند من مطالعه کردم یا ژاپنی ها برید ببنید راحت تو یه خونه 50 متری زندگی می کنند بدون هیچ مشکلی

در نظرات دل داه یک مورد دیگری را گفته بود که من جزئی نمی خواهم بررسی کنم مشخص هست آدم مذهبی هستید اتفاقا در بعضی موارد آدم های مذهبی(البته دل داده منظورم نیست) بدتر می گن باشه ما شوهر می کنیم با کسی که تمکن مالی درست و حسابی نداره بعد که می رن سر خونه زندگی می کشن زیر همه چی یا می گن ما دست به سیاه و سفید نمی زنیم اسلام می گه دیگه(راست هم می گن) شیر نمی ده به بچه یا بچه داری نمی کنه از همین کارا می کنند این هم خیلی بده!!!
پاسخ:
بله قبول دارم! ولی رسانه های غربی سیاستشان چیز دیکریست.....
۱۵ دی ۹۳ ، ۱۷:۲۰ حقایق را بیابید
حقایق را بیابید در نقش اشاعه رسومات بد
کلید زبون را می دن به دختر قبل از بله گفتن که زبونش باز شه بگه بله!!!
پاسخ:
حالا کلید زبون! پوله یا طلا؟ چیه دقیقا و برای کدام منطقه است؟
۱۵ دی ۹۳ ، ۱۷:۲۳ حقایق را بیابید
طلاست نمی دونم برای کدوم ...... است
پاسخ:
احتمالا برای نگاه کردن مادر عروس هم تا چند سال دیگه طلا بخوان! خدارحم کند...
سلام   با  پست  مهم   چرا  رفراندوم  بروزم  
۱۸ دی ۹۳ ، ۰۹:۰۳ خانم مهندس
یکی از پسرای مذهبی دانشگاه صنعتی... که بعنوان مرد اخلاق دانشگاه معرفی شد همیشه برای ازدواج میگفت باید منطبق بادستورات کتاب رهنمودهای رهبری راجع به ازدواج، عمل کنیم. تابستون امسال بعداز دوسال فارغ التحصیلی،ایشون تصمیم به ازدواج گرفتن. ماهم از طریق یکی ازدوستان یکی ازدوستانمون را که خصوصیتش به این کتاب خیلی نزدیک بود به این آقا معرفی کردیم. خانواده این آقا به خواستگاری دختر رفتن. دختره گفت فقط یک سوال پرسیدن و گفتن هفته بعد باپسرمون برمیگردیم. هفته ها گذشت وآن مرد با اسب نیامد از طریق رابطمون پرسیدیم گفت خانواده پسره معیارهای ظاهری خیلی براشون مهمه بخاطر همین پسره قبول نکرد...
کجای کتاب رهنمود رهبری به زیبایی دختر اشاره کرده مگر نه اینکه ایشون میفرمایند اگر دختر را به خاطر ایمانش گرفتید خدا ان دختر را در چشم شما زیبا میکند بعدشم میاس زیبایی چیه صورت آرایشکرده وعملی دختران خیابان؟
بنظرم حرف زدن خیلی آسونه اما مرد عمل کجاست؟
دوستم الان خیی افسردگی گرفته. میگه وقتی این آقا که تو اخلاق ومذهبی بودن مورد تایید دانشگاه بود این مدلی رفتار کرد چه توقع از دیگران باید داشت.
بنظرتون اگر یک پسر یک دختر را بدون دلیل رد کنه خدا تو کارش گره ایجاد نمیکنه؟همونطور که اگه یه دختر یه پسررا؟
حالا خداوکیلی معیار شما برای ازدواج چیه؟ نظرتون راجع به زیبایی دخترها چیه؟
"بی حجابی نامهربانی دختران است نسبت به هم" حاج اقا پناهیان

پاسخ:
سلام
بله، کاملا موافقم، از حرف تا عمل فاصله زیادست، که حرف من هم در این مطلب همین بوده است.....
به اون دوستتان هم بگویید خدایش را شکر کند! زندگی با این جور افراد، خوشبختی نمیاورد!

۱۹ دی ۹۳ ، ۱۰:۴۳ ذره ای از تبار نسیان
نمیدونم چی شد و از کجا بدود که پرت شدم تو این صفحه از وبلاگ شما...
اما هر چی بود،این نوشته انقـــــدر حرف دل بود که ارزش داشته باشه تا تهش رو بخونم...
خدا اینجور آدما رو هدایت کنه ان شاء الله.
و خودش کمک کنه ما گرفتار اینها نشیم..

+
نوشته هاتونم برای خودم گلچین کردم.
بروزیم.
یاعلی

__

از یک طرف تلوزیون مان،کارشناس مسائل ازدواج میاورد! و تا فلان ساعت خروس خوان از سیره ائمه (ع) و قرآن در باب خانواده داری صحبت می کند اما ازآن طرف برای بالا بردن بودجه تلوزیون تبلیغاتی را پخش می کنند که فرهنگ مصرف گرایی را بیشتر توسعه میدهد....

مشکل اصلی که در ازدواج داریم با این فیلم های لوس و ایضا سخنرانی های مهیج در دانشگاه ها برای جوانان حل نمی شود،مشکل اصلی ما، نداشتن روح شجاعت در پسران و روح ایثارگری در دختران است !

دختران فکر می کنند اگر تحصیلات خود را هی بالا ببرند ! شاید در حین بالا بردن شوهری در این دانشگاه های مختلط بدست بیاورند و لی بعد از مدتی که مدرک شان را بالای کوزه گذاشتن! میفهمند بین تاریخ امروزشان با تاریخی که به دنیا امده اند،چه فاصله ایی معنا داری پیدا کرده است... اما هرچه قدر افسوس بخورند فایده ایی ندارد!


برخی از خانواده ها هم فرک می کنند اگر به پسرکی که سربازی نرفته دختر بدهند! دخترشان تبدیل به ترشی شود! شاید مضحک باشد! اما آن کسی که خواستگاری را بهانه های مسخره و عجیب رد کند، خدا هم خوب کف دستشان قرار می دهند که نفهمند از کجا خورده اند...

----


پاسخ:
سلام
ان شاالله....
وقتتون به خیر و سلامتی و شادی
جانا سخن از زبان ما میگویی
مطلب بی نطیر بود
با ذکر منبع و با اجازه در این انجمن استفاده شد
در پناه خداوند سبحان
پاسخ:
سلام
خواهش میکنم ممنون
۰۹ بهمن ۹۳ ، ۱۰:۴۷ کـــ ـوثــر ◘مـــآهــ ◘
حرفِ دل بود واقعا!
:(
حرفی نیست...
پاسخ:
سلام
ممنون
جانا سخن از زبان ما می گویی
پاسخ:
سلام
ممنون
هروقت حرف ازدواج میشه پای مهریه مییاد وسط یه سوال دارم ازتون قانون چقدر حمایت میکنه از زنانی که دچار طلاق شده اند اگر تمام سرمایه زندگی به اسم مرد باشد و حق طلاق هم با ایشان اون وقت برای یه زن که تمام زندگی و جوانی خود را گذاشته چی میماند کاش همانقدر که میگفتند مهریه زن کم باشد به همان اندازه زن را شریک در نصف اموال میکردند و این قانون میشد نه فقط که گفته شود مهریه بالاست اون هم در زمان طلاق کاربرد داره که به درد زندگی نمی خوره
هروقت حرف ازدواج میشه پای مهریه مییاد وسط یه سوال دارم ازتون قانون چقدر حمایت میکنه از زنانی که دچار طلاق شده اند اگر تمام سرمایه زندگی به اسم مرد باشد و حق طلاق هم با ایشان اون وقت برای یه زن که تمام زندگی و جوانی خود را گذاشته چی میماند کاش همانقدر که میگفتند مهریه زن کم باشد به همان اندازه زن را شریک در نصف اموال میکردند و این قانون میشد نه فقط که گفته شود مهریه بالاست اون هم در زمان طلاق کاربرد داره که به درد زندگی نمی خوره
پاسخ:
کسی که مهریه پایین میده خب طبیعتا حق طلاق را برای خودش محفوظ میکند.... دو تا را باهم نمیده...
سلام
ممنون از مطلبتون
امیدوارم موفق باشید
در پناه حق
پاسخ:
سلام
ممنون

به نام خدا

سلام علیکم...(اگر پست الکترونیکی رو زدم برای عموم ازاد باشه لطفا درستش کنید.چون نمیخوام عموم ببینن.مرسی)


مسائلی خوبی رو عنوان کردین اما گفتن اینکه کفه ترازو خانمها سنگینی میکنه اشتباهه و بی انصافی.....


من همه جوره خواستگار داشتم...از فرزند شهدای معروف گرفته تا مداحان اهل بیت و خانواده هایی به سه شهید و .....

کسانی که به ظاهر صد در صد معتقدند  و در حساس ترین دستگاههای دولتی مثل وزارت دفاع و ..در حال کار کردن هستند.جالبه برایتون بگم که دلایلشون چی بود....یکی شون که مادرش پشت تلفن گفت دختر خانم باید قدش بالای 170 باشه !! خوب من نبودم و 165 هست قدم و به همین راحتی کنسل شد!!!

یکی شون تو مراسم خواستگاری وقتی تنها شدیم دو تایی باهم گفت من فصدم ازدواج نیست و میخوام فعلا یکم دوست دختر بازی کنم...اگر هستی بسم الله !!!


تا دلتون بخواد از این موارد بوده و هست....چرا بعضی از اقایون انقدر گیر میدن که قد خانم باید بلند باشه..چشماش فلان رنگ باشه..موهاش اینجوری باشه و .....اما نمیفهمن متاسفانه که این چیزها گذراست.


باور کنید یکی از همین خواستگارهای به ظاهر متدین من، وقتی همه جوره شرایطش رو پذیرفتم (نگرفتن عروسی و نخریدن طلا و حلقه، و نرفتن ماه عسل ،و ....) اخر سر میدونید بعد از شش ماه امدن و رفتن چی گفتن بهم ؟


گفتن دختری که انقدر با همه شرایط پسر کنار بیاد حتما ایرادی داره !!!!!!!!


ضمنا من خودم دانشجوی دکترای دانشگاه تهرانم و 27 سالمه و یک خانواده متدین و مذهبی دارم.پس شما هم انگشت اشارتون رو به سمت دخترا نگیرید و عادلانه قضاوت کنید.سپاس

پاسخ:
سلام
این مواردی که نام بردید،بنده اصلا جز خواستگاران قرار نمی دهم و بیشتر عنوان مناسبش یک عده کاسب و خریدار بودند تا.....
سعی میکنم همیشه عادلانه رفتار کنم،ولی بهتر کمی در مورد احادیث ازدواج و سخنان رهبری و علما و نقش زنان تامل و تحقیق کنید....
باتشکر
۲۹ آذر ۹۴ ، ۲۲:۵۴ صحبتِ جانانه
بیشتر به خانوم ها پرداخته شده بود. اگرچه این مشکلات هست ولی ببینید ظاهرپرستیه آقایون رو و بیمار جنسی بار اومدنشون رو...
۲۹ آذر ۹۴ ، ۲۲:۵۸ صحبتِ جانانه
خانم مریم حرفی زدند که تجربه ش کردند. اینکه شما به این اراذل بگید خواستگار یا نگید فرقی نمی کنه!
اینها اومدن توی جلسه ای در خانه ی این خانواده به دخترشون این طور گفتند که دوست دختر می خوان و اون یکی بعد از 6 ماه گفته مشکل داری و...
بهتره کمی عادلانه تر حرف بزنید
آقایون بیمار جنسی شده اند و فکر می کنند تمام عقده های فروخورد هی جنسیشون رو که از خیابان و رسانه ها کسب کردند باید توی خونه باز کنند و متوجه نیستند که بیمارند و این میل عظیم به زیبایی و این مسائل حق مسلمشان نیست! بیماری بزرگیست که دنیا و آخرت شان را خراب خواهد کرد.

پاسخ:
سلام
ممنون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی