فرهنگ پرواز

فرهنگ همانی که آقا هم فدایی آن است

فرهنگ پرواز

فرهنگ همانی که آقا هم فدایی آن است

فرهنگ پرواز

بسم الله
هر چیزی یک فرهنگی دارد
پرواز هم فرهنگ خود را دارد...
...........................................
استفاده از عناوین و مطالب فقط با ذکر نام فرهنگ پرواز
مجاز است! اخلاق در امانت داری....
در غیر این صورت شرعا و قانونا حرام است.
...........................................
فرهنگ پرواز چه با همین عنوان و
چه با عنوان های
نزدیک به فرهنگ پرواز . ارتباطی ندارد
...........................................
برای مشاهده بهتر فرهنگ پرواز از مرور گر
Mozilla Firefox استفاده کنید.

بایگانی

آخرین مطالب

نویسندگان

پیوندهای روزانه


قدس آزاد خواهد شد ...

...............................................................................................................................................

1:شاید شما در خیابان ،برای یکبار هم شده شاهد نزاع و درگیری و دعوای دونفر در خیابان بوده باشید،بیشتر کنجکاو می شوید چرا این دو نفر با هم دعوا می کنند،اگر از دعوای آن ها چیزی ندانید ، کمی صبر می کنید تا از لابلای گفتگوی آن ها چیزهایی را بفهمید،بعد که کمی دستگیرتان شد،می روید یا جانبدارانه و یا مثلا !!! بیطرف وارد دعوای آن دو می شوید، در واقع شما خواسته یا ناخواسته جریان شناسی دعوای این نفر را پیگیری میکردید! ولی وقتی بخواهید دعوای چند صد ساله دو گروه را پیگری کنید چز با خواندن تاریخ و پیگری مبانی فکری گروه های مختلف در طول تاریخ هیچ گاه نخواهید توانست جریان درستی را پیدا و قضاوت کنید.

این مشکل بیشتر در جوانان و مردم عامه به دلیل اطلاعات ناقص و شاید هم غلط و دیگر شرایط اجتماعی پدید می آید که گروهی که مثلا قبلا دارای پیشنه ی درستی نبودند با گذشت زمان به دلیل فراموشی مردم و یا تغییر شرایط ظاهری و نه باطنی جامعه ، آن گروه مثلا در انتخاباتی پیروز می شوند که تعجب نخبگان را حتی در پی دارد ...

اگر بخوهیم دچار خطای محاسباتی در شناخت جریان های سیاسی و فرهنگی نشویم ناچاریم پیشنه ی بزرگان مربوط به آن جریان ها و گروه ها را پیش روی خود بگذاریم.

مردم همیشه به بزرگان خود نگاه می کنند ،چون به آن ها اعتماد دارند و آن ها را آگاه به مسائل روز می دانند.

2: روشنفکران یکی از بزرگان مردم می توانند باشند. روشنفکر از دوکلمه ی روشن و فکر تشکیل شده،ریشه ی این کلمه از اروپا آمده است و بیشتر به نام انتکتوئل می شناسند و البته معادل های فرانسوی و... هم دارد.در واقع این معنا،معنای وصفی است ! و معنای اسمی آن به افرادی مربوط می کردند عقل گرا و اندیشه گرا می گفتند!

در اصطلاح در نظر مقام معظم رهبری دو جنبه ی مثبت که شامل معنای عام مثل فضلای جوان و روشنفکر حوزه و معنای خاص آن محافل دانشجویی و غیره ... و معنای اخص آن می توان به فرزانگی و هوشمندی و احساس درد مسائل اجتماعی و ... دارد.

در جنبه ی منفی آن روشنفکرانی که ویژگی های کلی معنای اخص را داشتند ولی در تعیین الگو از الگو های غربی و اندیشمندان عصر روشنگری اروپا استفاده کرده اند!

3:خاستگاه اصلی این نوع روشنفرکری (معنای منفی) از قرن 18 است،تا جایی که پالمر رابرت در توصیف آن می گوید : {مردم این دوره از صمیم قلب فکر می کردند که عصرشان ،عصر روشنگری عقاید بیکن،دکارت ....ایمان مردم به این دوره به قوای طبیعی عقل بشر بی اندازه زیاد بود، فی الواقع هرگونه احساسی نسبت به ماور الطبیعه ضعیف گردید! مردم متجدد نه فقط از شیطان هراسی نداشتندبلکه اعتقاد آن ها به خدا نیز زایل گردیده بود.}

به عقیده ی برخی ها ، دلیل نام گذاری آن عصر 18،این بود که قرون وسطی را عصر تاریکی و رنسانس بعد از آن و عصر ش را روشنگری نام گذاشتند و فیلسوفان آن عصر تمام همتشان این بود که با مشاهدات عینی و اومانیستی از جهان و هستی در مقبل تفکر سمبولیک دینی ، پیروان خودشان را روشنفکر و.. نام نهادند.بر همین اساس تفاسیر نوینی از عالم به نام جهان بینی روشن گری که به رازدزدایی از عالم و سطحی کردن و تقیلی پدیده ها همراه شد نامیدند.

4:در واقع از این دوره به بعد تمام نویسندگان ،متفکران و شاعران سعی بر این گذاشتند تا با جهان بینی روشنگری ،مسائل عالم هستی و جهان را با تفکرات خود خواسته شان جایگزین تفکر دینی عصر خود کنند!!در واقع اساس کارشان به اعتقاد جلال آل احمد مخالفت با کلیسا و پاپ و... خلاصه می شد.

که شهید آوینی می گوید :{کار این عقل (عقلی سیونالیستی روشنفکران غرب زده) در نهایت به کفر و الحاد می انجامد و بنابراین این انتلکتوئل ها در سراسر جهان اگر ماتریالیست و ملحد نباشند ،کافر اند...}

پس وقتی اولین آجر روشنفکری در غرب با سکولاریته و الحاد و انکار گذاشته شود،عاقبتش همینی است که امروز مشاهده می کنیم.

در بعد دینی روشنفکران یا دینی اند مثل عالمان دینی و تحصیل کرده های دینی که درد دین دارند هستند و روشنفکران سکولار که همان پیروان عصر روشن گری اروپا هستند که امروز هم در غالب برخی جریانات سیاسی فعلی در ایران اسلامی می بینیم ! دسته ی دیگری هم هستند که قائل به تفکیک نیستند !

این دسته ی سوم نگاه حداقلی به دین و مسائل اش دارند ! این دسته همان گروه و جریانی هستند که امروز آبشخور تفکراتشان باعث به وجود آمدن گروهای تکفیری و وهابی در منطقه شده است ! و حتی برخی هایشان هم دوباره به همان روشنفکری سکولاریته رسیده اند....

5: منورفکری که قبل از روشنفکری بود! بیشتر در فرنگ برگشته هایی بود که به اعتقاد جلال آ احمد چیزی جز ترجمه و به خصوص ترجمه قانون اساسی بلژِیک برای ایران بلد نبودند و به اعتقاد شهید آوینی روشنفکران غرب زده که حتی در تفکرات غرب نرفته و ... و مقلدانی ظاهرگرا .. پیش نبوده اند!

که شهید آوینی اعتقاد داشت روشنفکران غرب زده ،افرادی سطحی و بی رگ وریشه و پشت کرده به فرهنگ و تاریخ مردم خویش هستند! که رهبری معظم فرمودند روشنفکری(معنای منفی و غرب زده) بیمار متولد شد!

شاید که نه ! ولی بارها و بارها دیده باشید در حال حاضر در کشور ،افرادی در برخی جریانات سیاسی وجود دارند به هر پیشرفت کشور در هر زمینه ی علمی و فرهنگی و سیاسی و... یا مخالف می کنند و یا از سر دلسوزی عوام فریبانه ، سعی در انحراف مردم از نیاز های اصلی جمعه مثل فرهنگ عاشورایی و عفاف و حجاب و انرژی هسته ایی و محیط های کرسی های آزاد اندیشی و... دارند ! این ها همان دنباله رو افرادی بودند که به صورت خیلی کلی در بالا معرفی کرده ایم !

رهبری 2

6: در نظر رهبر انقلاب روشنفکری بیمار مولفه هایی دارد که این مولفه ها ما را در شناخت اینان در جامعه امروزی ایران یاری می کند،عبارتند از :

دشمنی با دین و اعتقادات مردم ، پذیرش بی چون و چرای هر چیزی که ریشه اش از غرب باشد،اعتقاد به جهان بینی علمی (مشکل امروزی برخی از اساتید علوم انسانی فعلی ما حتی و چه برسد به مهندسان و.... که اموزه به نام تکنوکرات ها می شناسیم !!!) بی اعتنایی به سنت های بومی و فرهنگی خودی، بزرگ کردن هرچه از غرب باشد و کوچک شمردن هر آنچه برای کشور خود باشد (خودباختگی مفرطی که در بین برخی مسئولان فعلی وجود دارد و نمونه اش همان اظهارات وزیر خارجه ی همیشه خندان در بحث سلاح های آمریکایی و نمونه های زیادتر آن در دوران دوم خرداد)!

در بحث اعتقادات و دشمنی با آن شاید شما خیلی به آن برخوردید این است که هر وقت صحبت از دین اسلام می شود،میگویند دین زردشت دینمان باید باشد و هر وقت حرف از ایران می شود حرف از تمدن های غربی می زنند! دسته ی دیگر هم میایند دین را خرافی و اوهامی و... می نامند و اکثرشان هم به دنبال اصلاح دینی با نام پروتستانتیسم می زنند ! یا مثلا افرادی مثل میرزا فتحعلی آخوندزاده در نمایش نویسی های خود دین اسلام را به استهزا گرفته و حرف از بازگشت به دین نیاکان (زردشت) میزند !این فرد مشکل اصلی ایران را عقب ماندگی آن میدانست(وی مدتی مترجم روس ها بود و سپس تا درجه سرهنگی در لشکر روسیه مشغول به خدمت شد!!!) یا مثلا فردی مثل آقاخان کرمانی اصلا دین را خرافی می داند ولی وقتی حرف از مقایسه می شود به ستایش زردتشت می پردازد !

بعد از مشروطه و در دوران پهلوی ،بحث های ناسونالیسم تجدد خواه بود ! که در روزنامه های آن دوره به فور دیده میشد!که حتی برخی نویسندگان و ادیبان نیز همراهی می کردند! کاظم زاده فردی بود که شعار جمهوری رضا خانی را سرلوحه قرار داد و دین های موجود در ایران باعث تفرقه و ناهم دلی و مانعی برای تشکیل جمهوری می شمارد!!!!

7: محمود افشار و دوستانش کسانی بودند که انجمن ایران جوان که عقاید پان ایرانیسمی داشتند شکل داد و رضا خان که شیفه این عقاید شده بود برنامه اصلاحات کشوری خود را این انجمن و تفکران آن ها الگو گرفت ! جالب است بدانید افرادی هم اکنون در کشور و دانشگاه های ایران هستند که شعار آبادی راه آهن به جای فناوری هسته ایی سر می دهند که حتما میشناسید !!! و یا فرد دیگری که این روز ها با انتشار کتابی در سایه ی سیاست تسامح وزارت فرهنگ دولت تدبیر و امید ! سعی در بازنمایی و تطهیر اندیشه های رضاخانی و امثال او را دارند!

افرادی هم مثل ملک االشعرای بهار ! و تنی چند نفر دیگربا این که با حکومت رضا خانی میانه ی خوبی نداشتند ! ، سعی در ستایش باستان گرایی در شعرهای خود را داشتند.

اصلاح دینی افرادی مثل آخوندزاده هم درواقع روش جایگزین به جای حذف مستقیم دین بود که با تحریف دین ، دنبال اهداف خود بودند !

این اصلاح دینی از جدایی دین از سیاست شروع شد و تا حرف از تغییر حروف والفبای فارسی و گذاشتن لاتین و... آمد ! و تا اصلاح لباس مردم و متحدالشکلی و.... ادامه یافت !که همه این ها افرادی دخیل بوده اند که دنبال اصلاح دینی در ایران بوده اند...

افردای مثل میرزا ملکم خان ناظم الدوله با خرافی دانسن دین مقاله ایی موهن و توهین آمیز علیه دین با زبان طنز می نوشتند !این فرد کسی بود که برای فرار از تکفیر توسط مخالفان خود ،عقایدش را در تحریراتش ، مثلا با دین انطباق می داد و حتی از اصول فراماسونری هم استفاده می کرد!به همین دلیل او مجمع آدمیت  را با استناد به قرآن حزب الله نامید !دربارهی زندگی ملک و نحوه مرگش و دفنش مطالبی هست که به رسوایی او می رسد...

درباره توهین های دهخدا و صوراسرافیل در روزنامه شانبه علما و دین هم مطلب زیاد است....

8: در بحث شیفتگی و خودباختگی به غرب که امروزه در بین برخی ها که مناصبی در حکومت اسلامی دارند مورد هایی می بینیم که ریشه تفکراتشان به جایی بر می گردد که شهید آوینی با کنایه می گوید : {اگرهم قرار باشد روزی این مرض وابستگی و غرب زدگی فلاکت بار حل شود ،نسخه اش را باید کارلوسکاستاندا بنویسد !}

این کنایه شهید آوینی مراد از این است این جنس انسان ها که در یکی از جریانات سیاسی فعلی ایران که با نام اصلاحات شناخته میوشد،هیچ تعلقی به شرق و ساحت آن ندارند!تمام راه حل های مشکلات را در پیوند با غرب که امروزه سرمدارانش آمریکا و صهیونیست ها هستند می یابند !پس وقتی  دقت می کنیم یک خوش بینی مفرط به آمریکا و غرب در این افراد می بینیم !

این افراد تا جایی خوش بین بودن که در گذشته در به عضویت لژهای فراماسونی برای پیش برد اهداف استعمار در میایند!تا جایی که محمد محمود می گوید :{از سده ی نوزدهم پای هر ایرانی که  به اروپا و به ویژه انگلستان باز شده او را به انجمن فراماسونی فراخواندند و برادر و برابر نامیدند و راز مگو به گوشش فرو خوردند و دهانش را مهر کردند و دوختند} که امروز مشاهده می کنیم این بار بجای لژهای فراماسونری که باعث حسایست در کشور شده است ، آقازاده های برخی مسئولین خاص فعلی کشور را برای تحصیل از مقطع دبیرستان تا دانشگاه و مدارک عالی در رشته های مختلف به انگلیس و کانادا و.. می فرستند تا تعالیم خود را طوری در ذهن اینان پیاده گذاری کنند که وقتی در منصب دیپلماسی کشور قرار گرفتند ،یارای مقابله با اندیشه ها و تصمیمات کشورهای غربی را نداشته باشند .

جالب است بدانید برخی از منورالفکران قدیم به اسم آبادانی کشور و برای همراهی با انگلیس و دیگر بیگانگان ، معادن ایران و جنگل ها را با قرار دادهای مختلفی مثل رویتر توسط میزا حسین خان سپه سالار که با هم کاری میرزا ملک خان (روشن فکر!!!) که 70 سال ساخت راه آهن و بهر بردای اش را به رویتر یهودی دادند و اگر رویتر تاخیر می کرد !!!باید جریمه میداد ، چهار هزار لیره بود !ولی حق حساب شخصی میرزا حسین خان ! چهل هزار و ملکم بیست هزار بود !!!

9: قرار داد رویتر به حدی ننگن آمیز بود که طرف معامله خارجی ، از انعطلاف بیش از حد !!! و خیانت این افراد داخلی تعجب کرده بودند به حدی که لرد کروزن که خودش در اقتصاد سرسخت و در سیاست یک امپرلیالیست بود می گوید : { غیر معمول ترین صورت تسلیم کلیه منابع صنعتی یک پادشاهی به بیگانگان!} و یا قرارداد هایی مثل امتیاز نفت شمال توسط محمد ولی خان خلعتبری به خوشتاریا روسی ! ویا قرار داد ننگین 1919 توسط وثوق الدوله نخست وزیر .... و همچنین خیانت تقی زاده در تمدید قرار داد نفت با انگلستان !در سال 1312.

که می بینیم کسانی که خود و هم مسلکانشان را باسواد و تحصیل کرده و روشنفکر می نامند ، چه خیانت هایی را به یاران کرده بودند و حتی برخی از آن ها با کمال وقاحت در توجیه کارهایشان می گفتند که نیت آبادانی مملکت را داشتند ! جالب تر این که در قرار داد گازی کرسنت ! در دولت دوم خرار داد بسته شد ، بهانه ی برخی ها این بود که میدان گازی سلمان را از حالت راکد در بیوریم هر چند که گازمان را بهانه ناچیز و بی ارزشی برای مدت طولانی بفروشیم که همان منطق تقی زاده در ماجرای نفت به انگلیس و ... بود ! جالب است !

10: ویزگی دیگر روشنفکران بیمار که هم اکنون نیز هستند! جهان بینی علمی آن هاست! جهان بینی مبتنی بر تجربه های حسی و سطحی است که ردپای امثال آخوند زاده دوباره پیدا می شود ! جهان بینی که در آن امور وحی و اللهی در آن جایی ندارد ، بشر همه چیز را بر اساس عقل ناقص و علم دائم در حال درگون خود می بیند و کشف می کند ! بدیهی است که در این نوع نگرش ، آرمان طلبی هایی مثل عدالت و مقاومت جایی برای عرضه اندام ندارند، چون ماده مهم است! پس از آن طرف غرب را مدینه فاضله ! ارتباط با غربیان به اندازه ارتباط با وحی !!! با ارزش می دانند!

آخوند زاده اعتقادات و عبادات را فرع دین می دانست و اخلاق را را اصل !و او و میرزا ملکم معتقد بودند که هر کشوری که دین حاکم است فساد وجود دارد و برعکس ! آن هم بی هیچ سندی این ادعای خود را تکرار می کرد!

11: دسته آخر روشنفکران که خود بیشتر دوست داشتند به دین بچسبانند جریان روشنفکری دینی بود،شاید برخی جوانان با شخصیت این جریان بیشتر ارتباط برقرار کرده اند که دلیلش بیشتر ژست دینی داشتند و عین حال پز روشنفکر بودند !

شامل جریان چپ گرایی و توده و نیز جریان ملی گرایی و ناسونالیسم است.چپ گریان از قرارداد هایی مثل امتیاز نفت شمال به شوروی و حضور نیروهای شوروی در ایران و فرقه دمکرات آذربایجان حمایت و می کردند و جریان ملی و ناسوینالیسم که بعد از شهریور 1320 و تشکیل جبهه ملی که دارای مولفه هایی مثل نقد روشنفکرانی که غرب زده بودند و همچینن نقد دین شناسان و روحانیون سنتی و نیز احیای دین و آموزه مدرن در ایران !

که باعث تشکیل دو جریان مارکسیستی  و لیبرالیستی شد ! لیبرال های روشنفکر دینی !که خاستگاهشان نقد چپ گرایی و توده گرایی و... بود و مارکسیست ها روشنفکر دینی که بیشتر بر دایره نقد خود مارکسیم و مبانی الحاد و... بود و همچنین استفاده از حرکت های مکتب آفرین آن می پرداخت و استفاده می کرد.

مهندس بازرگان از شخصیت های برجسته جریان لیبرال های مسلمان ! و دکتر علی شریعتی نماینده جریان مارکسیت های دینی یا همان مسلمان بود !

دکتر شریعتی راه خدا پرستان سوسیالیتهای خدا پرست را با تفاوت در نقد عمده مارکسیت پیش گرفت.

علم گرایی افراطی در جریان روشنفکری دین وجود داشت تا جایی که مهندس بازرگان راه دانشمندان را امتداد راه انبیا و پیامبران می دانست! در واقع با نگرش افرادی مثل بازرگان می توان عشق و پرستش خدا را با ترمودینامیک !!! بیان و ماده و معنویت را به هم تبدیل کرد !!!

نگاه بازرگان به قرآن تحت تاثیر فروغی ها بود! که درواقع درجه خفیف ترین نسبت به روشنفرکان بیمار در مسائل علم گرایی بود !

در غرب گرایی نیز امثال مهندس بازرگان همان نگا روشنفکران بیمار قبل از خود را داشتند ! اینان نیز دچار نوعی خوش بینی مفرط به غرب بودند! که تا جایی مردم شاهد استعفای او بخاطر اشغال سفارت آمریکا در تهران بودند !

بازرگان و اطرافیان و هم فکران او به مانند روشنفکران بیمار دوران پهلوی و مشروطه! اعتقاد به رونسانس در دین اسلام و اصلاح دینی بودند، اینان به همراه افرادی مثل دکتر شریعتی اعتقاد به خرافه زدایی از دین اسلام بودند و می گفتند دین اسلام در طوال این 1400 سال دچار تغییراتی شده است که باید با توجه به امروز !!!! اصلاح کرد !

دکتر شریعتی معتقد به کنار گذاشتن تلقی های سنتی از دین بود و ازآن دفاع می کرد! 

بدبختی افرادی مثل شریعتی به اینجا ختم نمی شد ! شریعتی حتی اعتقاد به تغییر نگرش در روش های شناخت دین بود ! و معتقد بود:{برای شناخت اسلام ،من از متونی که در اروپا جهت تحقیق برخی از علوم انسانی به کار می رود استفاده نموده و متدی استنباط نمودم که در مورد هر مذهبی می توان به کار و آن شناخت پنج وجه چهره مشخص هر مذهب و مقایسه آن با چهره های مشابه در مذاهب دیگر است !}

چیزی که امروزی از زبان رئیس جمهور فعلی می شنویم ! که  می گوید :{مبانی علم در هر علم و دانشی پایه علم است. مبانی و پایه‌های اسلامی و مسیحی و یهودی نداریم. علم پایه‌هایش جهانی است. جغرافیا نمی‌شناسد، یک بخش متُد( روش)  است که متُد  هم جهانی است.} که سروش هم در این گونه موارد سابقه زیادی دارد !

مسئله ی علوم انسانی مبتنی بر جهان بینی اللهی یک از دغدغه های اصلی مقام معظم رهبریست که براها در سخنرانی خودشان،آن را تکرار کرده اند و شورای عالی انقلاب فرهنگی ماور است که با کار مدام و درست علوم انسانی اسلامی در جامعه علمی پیاده شود.

رهبری می فرمایند:{علوم انسانى آن‌وقتى صحیح و مفید و تربیت‌کننده‌ى صحیح انسان خواهد بود و به فرد و جامعه نفع خواهد رساند که براساس تفکّر الهى و جهان‌بینى الهى باشد؛ این امروز در دانشهاى علوم انسانى در وضع کنونى وجود ندارد؛ روى این بایستى کار کرد، فکر کرد.}

جریان روحانیت روشنفکر ، نگاهش درون دینی است در حالی که روشنفکر دینی نگاهش برون دینی است !

در نگاه برون دینی! تمدن امروی غرب با تمام ویژگی های مثبت و منفی اش در امتداد راه انبیا !!!!! قرار می گیرد .که اگر بخواهیم یک کلمه که توصیف گر این نوع روشنفکری که دغدغه دینی هم دارد و نگران با زور رفتم مردم به بهشت هم است بگوییم ، آن کلمه به تمام معنا التقاط است !

این همان راهی است که امثال آخوندزاده ها و ملکم ها رفته اند و اینان، می خواهند با شدتی کم تر و به اسم احیای دین آن را بروند.

همین.....

....................................................................................................................................................................

این مطلب در سایت های زیر :

پایگاه سلمان فارسی

روایت نو

عمارنامه

جهان نیوز

نظرات  (۱۵)

با حرفات موافقم . ولی اینکه میای از جواد ظریف اینجوری مینویسی خوشم نیومد. من طرفدارشم. کاراشم همش درسته.رهبرم کاراشونو تایید کرده پس لطفا ایشون خراب نکنید.
پاسخ:
سلام
ممنون! بحث خراب کردن نیست! بحث قرابت های فکری برخی هاست!
۰۱ مرداد ۹۳ ، ۰۹:۴۷ ܓ✿◥میم الف ه◣ܓ✿
سلام
طولانی بود...
اما
مطلب باارزشی بود.

سپاس.
پاسخ:
سلام
ممنون
سلام
قبول باشه طاعاتتون
استفاده کردیم
میزان روشنفکری برخی ها رو که باید از تعداد پشه های دور سرشون سنجید
پاسخ:
سلام
همچنین،
التماس دعا
۰۲ مرداد ۹۳ ، ۱۸:۱۴ به رنگ وطن به رنگ ایران
سلام
 انصافا ارزش خوندن داشت تشکر

پاسخ:
سلام
ممنون
۰۲ مرداد ۹۳ ، ۱۸:۱۵ به رنگ وطن به رنگ ایران
اما دادش راجع به دکتر شریعتی تند رفتی
پاسخ:
تند نرفتم! چیری است که در تاریخ ثبت شده
۰۵ مرداد ۹۳ ، ۱۵:۳۱ حقایق را بیابید
به نام خدا
سلام
1- من غالبا دعوا می بینم حرص می خورم!
2- من ریشه شناسی کلمه را نمی دونم ولی منظورت را فهمیدم درسته.
انصافا حوصله نکردم بقیه اش را بخونم یک خلاصه بنویس بیام اونو بخونم!
با تشکر
پاسخ:
سلام
خسته نباشی! حالا اگر 5 صفحه جک نوشته بودم نمیخوندی؟؟؟؟
۰۶ مرداد ۹۳ ، ۰۰:۱۵ حقایق را بیابید
به نام خدا
سلام
سلامت باشی انصافا جک هم بود نمی خوندم.
عید فطر پیشاپیش مبارک
پاسخ:
!
۰۸ مرداد ۹۳ ، ۱۲:۵۹ حقایق را بیابید
به نام خدا
سلام
حداقل یک نتیجه گیری خلاصه می نوشتی
بازم حوصله ام نشد تا تهش بخونم!
پاسخ:
!!!!!
۰۹ مرداد ۹۳ ، ۲۳:۴۵ عرفان اقوامی
۱۱ مرداد ۹۳ ، ۲۳:۴۱ خادم الشهدا
سلام دوست گرامی
در صورت تمایل به تبادل لینک و لوگو خبر دهید
تا ارتباط و همکاری بیشتری با هم داشته باشیم.
یاعلی
www.nasimiazbehesht.ir
۱۲ مرداد ۹۳ ، ۲۱:۱۹ جامونده از شهدا
سلام بعد از یک وقفه 8 ماهه به مدد شهیدان توفیق شد بازم بتونم فعالیت کنم
با پست های :
1-لبخند بزن برادر
2-داشت آب می خورد...
3-نادر شاه افشار
4-شهید سید حسین علم الهدی
5-شهید احمد عبداللهی
به روزم منتظر حظور سبزتان هستم
التماس دعا
ذکرتعجیل فرج رمز نجات بشر است / ما برآنیم که این ذکر جهانی گردد      




درسته دیر دعوتتون لبیک گفتم اما مثل گذشته عالی بود
اسنفاده کردیم
پاسخ:
سلام
ممنون، شرمنده کردید...
۱۳ مرداد ۹۳ ، ۱۵:۱۰ نسیمی از بهشت

سلام
تشکر از شما
سایت شما نیز لینک شد.

www.nasimiazbehesht.ir

 

۱۸ مرداد ۹۳ ، ۱۳:۲۲ جناب سروان

آرام باش،

آرام!

توکل کن،

تفکر کن،

سپس آستین ها را بالا بزن،

آنگاه

دستان خداوند را می بینی که زودتر از تو دست به کار شده است...

 

۲۶ مرداد ۹۳ ، ۱۵:۲۱ افشین پارسائیان

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی